Friday, April 12, 2013

Angin Perubahan?




Revolusi — adalah perubahan sosial dan budaya yang berlaku dengan cepat serta melibatkan perkara asas atau utama dalam kehidupan masyarakat. Dalam revolusi, perubahan boleh dirancang atau tanpa pemikiran sebelumnya dan boleh berjalan tanpa kekerasan atau melalui keganasan. Ukuran kelajuan  suatu perubahan sebenarnya relatif kerana revolusi juga boleh mengambil masa yang lama. Revolusi biasanya dikaitkan dengan dialektik, logik, cinta serta meruntuh dan membina.

Dialektik revolusi mengatakan bahawa revolusi adalah suatu usaha perubahan ke arah menuju kemaslahatan rakyat yang disokong oleh pelbagai faktor, tidak hanya figur pemimpin tetapi melibatkan  semua unsur-unsur perjuangan beserta sarananya.

Logik revolusi adalah bagaimana revolusi boleh dilaksanakan berdasarkan pengiraan yang stabil dan mantap, bahawa revolusi tidak bisa dipercepat atau diperlambat - ia akan datang pada waktunya. Kader-kader revolusi harus diwujudkan dalam apa-apa cara dengan kesedaran kelas dan keadaan sebenar di sekelilingnya. 

Romantika revolusi merupakan nilai-nilai dari revolusi, kenangan dan kebesaran di mana ia dibina. Romantika ini menyangkut pemahaman historis dan bagaimana ia disandingkan dengan pencapaian terbesar revolusi, iaitu kemaslahatan rakyat. Telah terdapat banyak tugu peringatan dan muzium menggambarkan kekuatan serta kemasyhuran revolusi di banyak negara yang telah melaksanakan revolusi seperti yang terdapat di Vietnam, Rusia, China, Indonesia dan negara-negara lain.

Meruntuh dan membina merupakan sebahagian daripada bukti fizikal revolusi. Pemerintahan cara lama yang yang membawa kesengsaraan kepada rakyat diubah kepada pemerintahan baru yang lebih menjurus kepada keadilan dan kesamarataan serta menjadi peranan yang besar untuk rakyat. Seperti di Bolivia; setelah Hugo Chavez menjadi presiden, beliau segera merombak struktur pertanian di mana mengutamakan tanah untuk rakyat serta menyingkirkan dominasi tuan tanah di banyak daerah di negara itu.

Dalam pengertian umum, revolusi mencakup semua jenis perubahan yang memenuhi syarat-syarat tersebut. Misalnya Revolusi Industri yang mengubah wajah dunia menjadi modern. Dalam definisi yang lebih sempit, revolusi umumnya difahami sebagai perubahan politik.

Sebuah revolusi yang baik adalah revolusi yang berterusan serta tidak pernah mati. Sentiasa memperbaiki sesuatu untuk kebaikan bersama merupakan suatu nilai murni yang tidak  seharusnya berhenti di pertengahan jalan. Dari mana dan ke mana arah angin revolusi akan betiup jika kita hanya terkial-kial memangkah sekeping kertas yang tertera simbol-simbol parti politik yang kononnya menjadi wakil untuk rakyat atas nama demokrasi? Apakah yang dipilih benar-benar mewakili para pemilihnya? Dan apakah demokrasi hari ini benar-benat berjalan secara telus di atas namanya? Cuba bayangkan, dunia tanpa angin.

Mungkin, manusia perlu lebih banyak belajar dari cinta-cinta yang telah gagal. Kerana hidup adalah tentang menghargai, bukan cuma dihargai.











4 comments:

  1. Tenang untuk rangkap terakhir itu.Buat fikir.

    ReplyDelete
  2. Mungkin, manusia perlu lebih banyak belajar dari cinta-cinta yang telah gagal. Kerana hidup adalah tentang menghargai, bukan cuma dihargai. - ini tepat. :)

    ReplyDelete
  3. Hidup untuk dirai kawan, bukan untuk derita. Kita memilihnya.

    ReplyDelete