Friday, December 30, 2011

lirik lagu gaban setelah mengalami beberapa sesi penterjemahan menggunakan google translate

NA N'darou manusia? Saya suka NA Guzuguzu
NI tinggi Wo enjin tanpa payudara tsukero
Koko adalah ze DA saya - Wahai orang-orang yang tinggal rumput
Cahaya esok dasshu SA de hayasa

Nanda SA kecapi TTE Furimukanai Wakasa Wakasa
Saya kecapi Nanda SA Tamerawanai TTE
Gyaban! air mata Abayo
Gyaban! Yuki Yoroshiku
Keiji Gyaban ruang!

Yatsu Warui - Malaikat Kao Cite RA Selangor
Wo toide minda mod mengisi "RU SA Mono
MO MO MO Nai NA bunga bijih Ohmae
Splendour tanpa Otono Fumitsukerarenai NI SA

Nanda SA kecapi TTE Akiramenai Wakasa Wakasa
Saya kecapi Nanda SA Kuyamanai TTE
Gyaban! Abayo kinou
Gyaban! Skrin Yoroshiku
Gyaban ruang detektif

Nanda SA kecapi TTE Furimukanai Wakasa Wakasa
Saya kecapi Nanda SA Tamerawanai TTE
Gyaban! air mata Abayo
Gyaban! Yuki Yoroshiku
Keiji Gyaban ruang!

Thursday, December 29, 2011

I Sleep With My Eyes Open (Comadre)

The last time we spoke, we ended up no where
And it seems like my words
Aren't any better than your quotes, 
Our speeches were reversed
Just like the movements of our hands, 
With every sentence I became more afraid
I remember every sentence and I remember every word, 
Because through this mirror
I thought my words would come out backwards
And your mouth is just a reflection of what I can't swallow.





Wednesday, December 28, 2011

Pantai

hari ini adalah selama-lamanya dan kiamat itu ada di sini 
kerana ia akan kekal selamanyahari ini adalah kekal
aku hitung detik-detik menahan nafasku
cuba untuk tidak menerima, oh bagaimana aku lebih suka 
untuk terlupa
ribut itu bergerak pantas melenturkan tanah
menyeret lautan melemaskan tangan-tangan yang tidak mampu berbuat apa-apa
tetapi dalam waktu-waktu akhir kelak kita akan berdiri di hadapan matahari
yang akan membakar badan kita, terbakar bersama-sama sebagai satu jasad
dan selamanya kekalselagi cinta kita bertahan
kekal dalam erti kata lain; takdir itu lah penentu


*adakah ini aku?

Monday, December 26, 2011

separuh hati sudah cair dan separuh lagi dibawa terbang oleh perempuan bersayap

semalam zack pergi kedai beli rokok. dia jalan kaki saja, sebab nak bawak motor atau kereta susah, salji tebal. eh, bukan salji tapi gula kapas sebenarnya. entah la, mungkin gula dekat kilang gula semua sudah meruap dan menghasil gumpalan gula kapas menggantikan awan dan akhirnya luruh jatuh ke bumi macam salji. sambil-sambil berjalan tu zack ada capai dan makan sedikit gula kapas yang melekat pada hujung-hujung daun pokok tepi jalan tu, manis. tipikal, rasa gula.

dalam perjalanan, langkah zack tiba-tiba terhenti. dia nampak ada seorang perempuan bersayap sedang terjelopok di atas jalan. zack segera menuju ke arah perempuan bersayap tu lalu bertanya, "boleh saya bantu cik?" perempuan bersayap itu mengangkat mukanya sedikit memandang zack. pehh! muka sebijik macam zooey deschanel. "sayap saya patah." perempuan bersayap itu menjawab. tanpa banyak bicara lagi, zack terus mengangkat dan memapah perempuan bersayap itu pulang ke rumahnya.

sampai di rumah, zack buat secawan kopi panas untuk perempuan itu. "terima kasih,anggap saja nama saya zooey." kata perempuan bersayap itu sambil mencapai kopi panas di tangan zack. tangan mereka bersentuhan. hati zack tiba-tiba berdegup kencang. belum pernah dia rasa sekencang ini. zack pandang perempuan bersayap yang kini kita boleh anggap yang nama dia zooey. zooey cuma tersenyum.manis, lebih manis dari rasa tipikal gula. hati zack yang tadinya berdegup kencang kini cair separuh. "boleh awak tolong betulkan sayap saya?" tanya zooey memecahkan keheningan suasana ketika itu. zack terus masuk ke dalam bilik dan mengambil gam cap gajah. zack lekat kembali sayap zooey yang patah itu.

sesudah habis secawan kopi, sayap yang patah itu pulih kembali. zooey senyum pada zack lalu mengucapkan terima kasih. hati zack cair lagi. kali ini zack tekad, dia mahu beri hatinya yang separuh lagi sudah cair pada zooey. zack sudah menyukai perempuan bersayap itu. dia toreh sedikit dada lalu mengeluarkan hatinya lalu diberikan pada zooey. "nah, ambil hati saya ini...maaf separuh lagi sudah cair." zooey ambil hati zack lalu bangun berjalan ke muka pintu. dia depakan sayapnya lalu terbang sambil melambai-lambaikan tangan pada zack. zack hanya melihat sambil matanya berkelip-kelip hinggalah perempuan bersayap itu hilang dalam pekat malam.

sejak malam itu, zack tak pernah bersua lagi dengan zooey. dan semenjak peristiwa zooey terbang membawa hatinya yang separuh lagi sudah cair itu, zack cuma mampu termenung. dada kirinya kini kosong berongga tanpa hati. zack tak mampu buat apa-apa selain termenung. kini dia mendapat satu pengajaran iaitu, jangan beri hati pada perempuan bersayap.


Tuesday, December 20, 2011

Kapal Jet

dulu masa kecik kecik dia selalu nampak kapal jet tinggi kat atas sana
dia sendiri tak pasti samada kapal jet itu lebih tinggi dari awan atau awan 
lebih tinggi dari kapal jet

tapi dia nampak ada asap asap putih tertinggal di belakang kapat jet
dia ingat kapal jet itu berak dan tinggalkan taik di langit

sekarang dia dah besar sikit dan dia sudah tahu yang asap putih di belakang 
kapal jet itu bukan taik yang ditinggalkan dan dia tergelak sendirian sambil 
bermonolog :

"aku dah tau, kapal jet tak berak dan tinggalkan taik di langit,
tapi kapal jet cuma kentut untuk tambah kelajuan"

dia.

Monday, December 19, 2011

"Bebaskan"


Solidarity Movement for Aceh Punks

                                                                         

Thursday, December 15, 2011

Liku-liku Kehidupan Punk Aceh

BANDA ACEH, Indonesia - Polis memulihkan akhlak lebih 60 peminat muzik punk rock yang terdiri daripada golongan belia di wilayah Aceh, Sumatera dengan alasan mereka mencemarkan imej wilayah berkenaan. -KOSMO



semoga punk-punk rokers aceh tabah menghadapi dugaan serta liku-liku kehidupan yang penuh cabaran dan ketidakadilan ini. pesen melawak kasaq la polis aceh ni. sungguh tak patut.

*kenapa guna alasan agama? hal ini menyebabkan semakin ramailah yang akan memandang serong serta menyalahtafsirkan tentang sesebuah agama itu. hentikan menghukum berdasarkan pandangan luaran. stop prejudice and peace!


Tuesday, December 13, 2011

Nasi Goreng Dragon Dari Mimizuzuhaha



















terima kasih mimizuzuhaha sebab kasi aku nasi goreng dragon.
sebenarnya dah lama aku mengidam nak makan nasi goreng
dragon ni walaubagaimanapun jangan salah sangka, aku tak
mengandung...ya, aku pria sejati pria yang hebat dan apa salahnya
seorang pria mengidam ye dak. ok berbalik pada nasi goreng
dragon, di sini ada sedikit komen ala-ala juri masterchef tentang
rasa nasi goreng ini :

*kali pertama menyuap ke mulut, terus mata berair, sebab
suapan yang pertama itu disaluti rasa keikhlasan dan semangat
untuk memasak. (semangat ini ada pada orang yang tak berapa
reti memasak tapi berusaha untuk memasak)

*rasa cili yang sangat segar, dipetik dari ladang dan selain untuk
memasak nasi goreng dragon, ianya juga sesuai digunakan untuk
menyili mulut sesiapa yang celupar tak tentu hala. ya, siapa makan
cili dia lah terasa pedasnya.

*keunikan daging yang empuk, manis dan lazat. kali pertama menjamah
daging yang ada dalam nasi goreng ini, tentu saja anda akan ingat ini daging
lembu import. salah! sebenarnya ini adalah daging naga. ya, naga yang ganas
ditangkap sendiri oleh mimizuzuhaha setelah tiga hari berturut-turut bertarung
di kawasan pergunungan yang terletak di sebuah negeri antah berantah jauh
di hujung dunia sana. (beliau kehilangan sebelah telinga akibat digigit naga tersebut)
ah...sangat eksotik sekali rasa daging naga ini. anda patut mencubanya.

*akhir sekali, nasi goreng dragon ini sangat masin! aku syak yang mimizuzuhaha
ada buka kilang garam lah. ataupun beliau ini bekerja sebagai operator di kilang
garam atau mungkin juga rumahnya sebelah kilang garam. dan rasa masin dalam
nasi goreng ini boleh dicover dangan menghisap rokok surya gudang garam yang
ada rasa kemanis-manisan di hujung filternya. ah...harum, gurih, nikmat.

sekian saja komen dari aku untuk nasi goreng dragon masakan mimizuzuhaha.
hanya pria yang hebat sahaja berani mencuba nasi goreng ini!

Monday, December 12, 2011

Selimut

Rintik rintik rahmat Tuhan
yang menyejukan
Turunnya dari langit
Membasahkan bumi
yang sudah semakin celaru
Dan aku sejuk
dalam selimut sendirian


Bandar Darulaman
12/12/2011
1:33 am

Sunday, December 11, 2011

Melawan Bulatan

Bulatan itu ada di tengah tengah. Setiap pagi,setiap lima hari pada hari berkerja aku akan melawan bulatan itu. Ya bulatan itu. Yang di tengah tengah itu. Dan setidak tidaknya satu daripada lima hari itu aku akan kemerahan. Aku memang sangat tidak menyukainya.

Thursday, December 8, 2011

Katak Melalak (Aku Maafkan Kamu)

Di sebuah kampung terdapat sebuah teratak bersaiz sederhana besar. Ya di hujung kampung sebenarnya. Cermin teratak itu telah terkopak dan di bawahnya ada sebuah kotak yang di dalamnya tersembunyi sebiji  tempurung (aku rasa separuh bahagian daripada sebiji tempurung sahaja). Di bawah tempurung itu pula ada seekor katak yang bersembunyi sambil  melalak tak tentu hala. Mungkin katak itu lapar, mungkin katak itu marah,  mungkin juga katak itu sedih. Entah mengapa katak itu melalak tiada siapa yang tahu. Aku syak si Joe anak Pak Jamal selaku pemilik teratak yang buat kerja kerja sebegitu hinggakan katak tersebut boleh berada di bawah tempurung  yang tersembunyi di dalam sebuah kotak di bawah cermin kopak. Katak itu terus melalak. Tapi jangan bimbang, kerna katak itu sudah maafkan kamu.

Monday, December 5, 2011