Tuesday, March 29, 2011

Salahkah Osman?

Osman baru masuk tingkatan 1 di Sekolah Menegah Kebangsaan Putri Saadong. UPSR Osman tak lah gempak sangat. Jadi, memasuki sekolah asrama penuh adalah diibaratkan jauh panggang dari api memandangkan result Osman cukup makan ja. Mak Osman daftarkan Osman di asrama. Biarlah bukan sekolah asrama penuh pun asalkan asrama kat sekolah baru Osman tu tak penuh. Senang sikit Osman ke sekolah, kerana rumahnya agak jauh. Osman gembira, sebab dia dah jadi budak sekolah menengah.

Baru malam pertama di asrama, Osman merasakan ada sesuatu yang agak ganjil. Kawan-kawan baru yang siang tadi begitu ramah dan ada jugak yang sempat pow karipap dia tiba-tiba ja berubah. Mereka langsung tak bercakap dengan Osman. Masing-masing buat muka ketat. Ada jugak yang berkelakuan pelik. Selama seminggu keadaan itu berlarutan.

Hujung minggu, Osman balik kampong. Mak Osman sangat gembira menyambut kepulangan Osman sambil mendepakan tangan di muka pintu. Selepas memeluk Osman, mak ajak Osman makan. Macam-macam mak masak untuk Osman. Osman tersenyum lebar bila nampak sambal jering kesukaannya. Sambil makan, mak tanya keadaan Osman di asrama sekolah baru.

“Man macam mana kat asrama, seronok tak?” Mak

“Seronok la jugak” Osman

“Macam mana pulak dengan kawan-kawan baru Man?” Mak

“Hurmm...ini la yang Man nak cerita kat mak ni. Kawan-kawan Man 
 pelik la mak.” Osman

“Pelik macam mana pulak tu Man? Diorang buli Man ke?” Mak

“Takda la mak, kawan-kawan Man baik ja cuma...bila malam ja semua berperangai pelik. Ada yang tertonggeng-tonggeng, ada yang tergolek-golek. Ada yang sumbat kertas dalam telinga, ada yang masuk kepala bawah tilam. Ada jugak yang berlari tak tentu arah. Tapi yang paling dasyat kan mak, ada yang hentuk kepala kat dinding.” Osman

“Ishkk...kenapa pelik sangat perangai kawan-kawan Man tu?” Mak

“Ntah la mak, Man pon tak tahu. Dah seminggu perangai diorang macam tu.” Osman.

“Abis tu, selama seminggu ni apa yang Man buat?” Mak

“Man tengok ja gelagat diorang. Man tak masuk campur, Man duduk ja atas katil sambil gosok biola buruk yang arwah bapak bagi”. Man




notakaki : ini kisah ntah kutu mana cerita kt aku. aku lupa.
                 penambahan ayat adalah utk menyedapkan lagi cerita.

No comments:

Post a Comment