Tuesday, December 28, 2010

Angin December

bulan 12 ataupon december merupakan bulan yang terakhir dalam sesebuah tahun. ada apa dengan december atau hujung tahun ni? entah...aku saja2 tulis, haha. apa2 pun merry xmas untuk semua penganut christian di malaysia dan di seluruh dunia. cepat pulak rasanya, pejam-celik ja dah nak habis 2010. laju btoi waktu beredar. aku rasa lah kan bumi sekarang tengah menambahkan kelajuan putarannya mengeliligi orbit. sebab itu rasa cepat semacam ja waktu berlalu. (sekadar ilusi bukan teori)

sebenaqnya bulan december ni merupakan bulan di mana aku paling banyak mengoder stuff! tak kiralah stuff berbentuk bahan bacaan (zine) ataupun bahan musical (cd dan tape). yang penting semunya adalah rilisan d.i.y! bulan ni mmg bnyak stuff yg aku oder. aku rasa december tahun ni aku nak istiharkan bulan paling banyak aku oder stuff. dah berjuta2 lemon aku habiskan untuk stuff2 ni...haha. tapi aku rasa 'angin' aku sedikit berubah. lewat ini aku jadi teruja untuk mengoder rilisan berbentuk kaset! ya, kaset ataupun tape yang dah kurang popular berbanding cd zaman sekarang ni. tapi aku agak gembira kerna terdapat distro/label records yang masih meneruskan usaha mengeluarkan rilisan dalam format tape ni. ini istimewanya d.i.y punk/hc bukan mcm industri arus perdana yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

kat sini aku tulis sikitt cerita/sejarah pasal tape yg aku ambil dan ubahsuai dari wikipedia; compact cassette, yang biasa disebut kaset, pita kaset, atau tape adalah media penyimpan data yang umumnya berupa lagu. berasal dari bahasa perancis, yakni cassette yang berarti "kotak kecil". kaset berupa pita magnetik yang mampu merakam data dengan format suara. dari tahun 1970 sampai 1990-an, kaset merupakan salah satu format media yang paling umum digunakan dalam industri musik. kaset terdiri dari kumparan-kumparan kecil. kumparan-kumparan dan bagian-bagian lainnya ini terbungkus dalam bungkus plastik berbentuk kotak kecil berbentuk persegi panjang. di dalamnya terdapat sepasang roda putaran untuk pita magnet. pita ini akan berputar dan menggulung ketika kaset dimainkan atau merakam. ketika pita bergerak ke salah satu arah dan yang lainnya bergerak ke arah yang lain. hal ini membuat kaset dapat dimainkan atau merakam di kedua sisinya. contohnya, side A dan side B.

dulu memang aku lebih sukakan rilisan berbentuk cd, tp secara tiba2 aku rasa lebih teruja untuk mengumpul tape. mungkin ini yang dinamakn gila tape? haha...gila spesis apa tu? secara jujurnya aku katakan dalam banyak² stuf yg aku oder lewat ni aku lebih banyak mengoder kaset. merasakan puas sekiranya dapat menambah koleksi tape aku. itu yang aku rasa sekarang. lebih² lagi sekarang ni distro/mailoder local tengah rancak mengadakan year end sale dan jualan penghabisan stock. so, aku rembat ja la yang mana bekenan...haha. thanx to borhan from bullwhip records untuk stuff2 yang telah selamat sampai. bullwhip records ni merupakan sebuah distro/mailoder tempatan yang paling aku percaya dan suka berurusan. dah lebih 5 tahun aku berurusan dengan borhan, tanpa ada masalah...santai. aku harap distro/mailoder local yang lain juga terus bersikap jujur berlandaskan prinsip d.i.y punk/hc yang sama² kita percaya di mana keuntungan bukan segala-galanya (idea dan propaganda yang harus diutamakan). grindcore against rip-off ! thanx gak kepada mailorder tempatan mcm bebal mailorder, pissart records, green peace distro  (sekadar menyebut beberapa nama) dan kawan² yang dah berurusan dengan aku. senang berurusan dengan kalian semua. semoga label records/distro/mailoder local terus wujud untuk memastikan segala material berunsur d.i.y ni terus rilis di muka bumi malaysia ataupun ke serata dunia (perghh...penuh wawasan). go d.i.y !



notakaki : lagu² d.i.y punk/hc bukan sekadar music semata-mata. tapi padat dengan
                idea dan propaganda. music for revolution. go!

No comments:

Post a Comment