Thursday, June 23, 2011

Mat Kerbau #2


mat pizan...ya, nama dia mat pizan. tp rata2 masyarakat sekeliling memanggil dia mat kerbau. mungkin faktor saiz badan atau tenaganya yg di samakan dgn kerbau dan agak keterlaluan jika hendak dikaitkan dgn faktor paras rupa. memandu trailer adalah pekerjaannya. merata-rata tempat dia dah pergi. ya la...pemandu trailer la katakan. oh ya, mulai sekarang nama mat pizan akan digantikan nama mat kerbau.


“aritu aku ada bawak trailer sorang2.” mat kerbau

“ishkk...deret hang bawak trailer sorang2...pi mana abih org kerja yg lain?” listener

“tanya apa lagi, aku nak cerita nih...!” mat kerbau

“ok...ok...mat ambik rokok sebatang.” listener


macam biasa, rokok dunhill mat kerbau motif segala-galanya.


“hang tau dak, hari tu aku bwk trailer sorang2 lalu karak” mat kerbau

“aku tak tau...” listener

“ni yang aku nak cerita nih! masa dekat karak tu tengah malam dah...
 aku sunyi sorang2. aku menyanyi ar sambil bwk trailer tu... sampai satu 
 kawasan tu tiba2 aku dengaq ada suara duk menyanyi sama...cilaka!” mat kerbau

“ishkk...sapa dia pulak duk ajuk hang menyayi tu mat?” listener

“aku jenguk tengok kot tingkap...tudia elok ja duk bertenggek atas
  divider tepi higway tuh!” mat kerbau

“mnatang apa pulak duk bertenggek atas divider tu mat?” listener

“duk tanya lg mnatang pa...hantu la! aku berenti trailer aku tepi higway tu,
 aku jenguk kot tingkap aku cakap...lar hang ka...nih, hang duk buat apa 
 sekoq2 tang tu...nak tumpang cpt pi naik duk kat belakang...lekas2 aku nak jalan dah!” mat kerbau

“tudia berani...awat hang tak ajak dia duk depan? listener

“susah...nanti kalut nak bersembang...nak bwk trailer pon tak senang.” mat kerbau


suasana tiba2 sunyi sepi...tenang...setenang air sungai sg.petani yg hitam pekat. muka buat rileks, asap rokok dunhill masih berkepul-kepul.

No comments:

Post a Comment